آیا تبلیغات کلیکی بر بالابردن فروش تاثیر دارد؟

معمولا طراحی وب تنها به طراحی ظاهری وب سایت و کدنویسی ختم نمیشه ، طراحان وب معمولا بواسطه کارشون با بسیاری از مسائل مرتبط مثل امنیت وب ، بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو ، تبلیغات اینترنتی و حتی شبکه دست و پنجه نرم میکنند.

در این مقاله قصد دارم تجربه شخصی ام رو در استفاده از تبلیغات کلیکی و معایب یا مزیت آن در مقایسه با بقیه روش ها بررسی کنم.

تبلیغات کلیکی چیست؟ و چگونه کار میکند؟

در واقع تبلیغات کلیکی ساختار ساده ای دارد به این ترتیب که وب سایت یا محصول شما را در وب سایت های طرف قرارداد خود نمایش میدهد و براساس تعداد کلیکی که برروی بنر شما میشود از بودجه تبلیغاتی شما کسر میکند.

دقیقا نمیدونم اولین سرویسی که تبلیغات کلیکی رو شروع کرد اما یکی از معروفترین و قدیمی ترین سرویس ها سرویس گوگل ادورز هست. در اکثر سرویس های کلیکی اکثر کاربرانی که وب سایت های پربازدید دارند میتونند به عنوان نمایش دهنده تبلیغات با سرویس تبلیغات کلیکی همکاری کنند و به ازای هرکلیکی که بروی بنرها میشود درصدی از سرویس تبلیغاتی دریافت کنند.

در ایران هم سرویسهای مشابه بسیاری وجود دارند مانند : آنتورک ، صباویژن ، کلیک یاب و …

معمولا این چنین سرویس ها امکانات ویژه ای هم برای تبلیغ دهندگان فراهم میکنند مثلا : نمایش موضوعی ، نمایش در ساعات خاص و…

تبلیغات کلیکی : خوب یا بد؟

با این توضیحاتی که در پاراگراف قبلی نوشتم حتما به این نتیجه رسیده اید که تبلیغات کلیکی باید خیلی خوب و به صرفه باشد؟

اما متاسفانه پس از کارکردن با همه سرویسهایی که بالا گفته شد جواب من منفی هست!

چند مساله هست که باید در مورد تبلیغات کلیکی باید مورد توجه قرار داد:

هدف از استفاده از سرویس های تبلیغات کلیکی چیست؟

معمولا هدف بسیاری از وب سایتهای تجاری و فروشگاهی از تبلیغات بالابردن فروش هست ، اگر فکر میکنید با استفاده از تبلیغات کلیکی ( با هزینه کم ) فروش محصول / خدمات شما چند برابر خواهد شد ، سخت در اشتباهید. تجربه شخصی من بعد از کار کردن با همه سرویسهای بالا این هست که با استفاده از تبلیغات کلیکی وبا بودجه ماهانه بین (۷۰۰ تا یک میلیون ) تاثیری در بفروش شما نخواهد داشت.

تقلب در سرویسهای کلیکی بسیار زیاد است!

متاسفانه چون در این سرویس به ازای کلیک به وب سایت های نمایش دهنده درصدی پرداخت میشود ، کاربران نمایش دهنده راه و روش های زیادی برای کلیک بیشتر رو بنر رو استفاده میکنند و قطعا برای آنها بالا بردن فروش شما اهمیت چندانی ندارد، برای مثال هرصفحه از وب سایت بنر شما به صورت modal form به نمایش در میاید تا کاربر ناخودآگاه روی آن کلیک کند یا جایگاه بنر شما رو در کنار دکمه « ثبت نام » قرار میدهند که ناخودآگاه کلیک شود و کلا جاهایی که احتمال میره که کاربر کلیک بیشتر میکند.

آیا تبلیغات کلیکی بروی سئو و الکسا تاثیر مثبتی خواهد گذاشت یا خیر؟

خب، جواب به این سوال تا حدی مثبت است. در مورد الکسا بله جواب مثبت است چون هرچه که بازدید و ترافیک سایت شما بالاتر برود رتبه الکسا پایینتر خواهد آمد و مثبت خواهد شد.

در مورد سئو کمی مساله پیچیده تر است.

یکی از فاکتورهای مهم سئو گرفتن بک لینک از وب سایت های پربازدید است. به عنوان مثال اگر وب سایت شما در چندین وب سایت پربازدید و مرتبط  با موضوع شما (در همه صفحات سایت مذکور) لینک شود (فارغ از بقیه فاکتورهای مهم سئو) احتمالا رتبه بسیار خوبی در موتور جستجو پیدا خواهد کرد.

در واقع الگوریتم گوگل این طور تصور میکند که وب سایت شما محتوای خوبی را تولید کرده که چندین سایت با بازدید بالا به شما لینک داده اند.

خب این مساله چه ربطی به تبلیغات کلیکی دارد؟

همانطور که گفتم تبلیغات کلیکی در واقع لینکشما رو در وب سایت های پربازدید نمایش میدهد ، پس گرفتن بک لینک از این سایت های پر بازدید و مرتبط با کار شما باید سئو سایت شما رو بهبود ببخشد.

متاسفانه باید بگم پاسخ به مساله هم منفی است.

در واقع الگوریتم تبلیغات کلیکی به روش زیر عمل میکند.

adv

در واقع هر کلیکی که بروی بنر شما شود ، ابتدا کاربر به سایت آژانس تبلیغاتی ارجاع داده میشود سپس به وب سایت شما ریدایرکت میشود و در واقع شما بک لینک وب سایت نمایش دهنده را دریافت نکنید. در عوض آژانس تبلیغاتی تمامی بک لینک وب سایتهای نمایش دهنده را دریافت میکند و این باعث میشود که رتبه آژانس تبلیغاتی همواره بالاتر برود به همین دلیل معمولا اکثر سرویسهای تبلیغات کلیکی در الکسا و گوگل پیشتاز هستند.

البته نمیتوان گفت کاملا بی تاثیر است ، اما اگر قصد دریافت بک لینک از سایت پربازدید و مرتبط با موضوع کار خود را دارید ، معمولا تبلیغات کلیکی راه حل هوشمندانه ای نیست.

اگر واقعا اینطور است چرا اکثر وب سایتهای معروف با این سرویسها کار میکنند؟

درست است ، اکثر وبسایتهای معروف مثل دیجی کالا ، بامیلو و … با سرویسهای کلیکی کار میکنند. واقعیت این است اگر قصد تبلیغات میلیونی داشته باشید و از دست رفتن کلیکهای fake اهمیتی نداشته باشد ، سرویس های کلیکی بسیار میتوانند مفید باشند. سرویس شما بازدید بسیار بالایی بدست خواهد آورد ، در اکثر سایتهای پربازدید همواره نمایش داده میشود ، برند شما در ذهن مشتری جا می افتد و با احتساب همه اینها جستجوی بیشتری در مورد برند شما در گوگل شکل خواهد گرفت و به احتمال بسیار زیاد بازدید بیشتری از طرف گوگل به سمت شما خواهد آمد و رنک بهتری در گوگل خواهید داشت.

 

در نهایت

تجربه شخصی من نشون داده اگر قصد تبلیغات با بودجه کمی رو دارید برخلاف ظاهر قضیه تبلیغات کلیکی چندان گزینه مناسبی نیست ، بهتر است این بودجه روی بهبود وضعیت سئو و بهینه سازی سایت هزینه شود و شاید قرارداد بستن با دو یا سه سایت پربازدید و مرتبط با کار شما گزینه بهتری نسبت به تبلیغات کلیکی باشه ، با استفاده از تبلیغات کلیکی اکثر کاربرانی که وارد وب سایت شما میشوند (حتی اگر از نمایش موضوعی استفاده کنید) به وب سایت ریدایرکت میشوند و بعد از گذشتن چند دقیقه بدون اینکه حتی در وب سایت گشتی بزنند ، از وب سایت خارج میشوند. در نهایت فروش بالاتر نخواهد رفت ، سئو تاثیر چندانی نخواهد داشت و تنها برای کوتاه مدت رتبه الکسای شما بهبود پیدا خواهد کرد.

نویسندهحامد میاحیان

من حامد میاحیان هستم :) در حال حاضر طراح و توسعه دهنده رابط کاربری در دیجیکالا. در این وبلاگ آموزشهای ویدئویی در همین رابطه ( طراحی وب ) قرار میدم.

3 دیدگاه مرتبط با “آیا تبلیغات کلیکی بر بالابردن فروش تاثیر دارد؟

  1. خیلی ممنون. من با ای‌نتورک http://anetwork.ir برای تبلیغات اینترتی کار کردم و راضی بودم. البته برخی سایت های صبا ویژن هم خوب بود

  2. درود بر شما
    عالی بود دقیقا این تجربیات من از تبلیغات کلیکیه

    این تبلیغات برای کسب و کار های کوچک و با بودجه زیر ۵ میلیون تومان اصلا مناسب نیست و بازخورد ندارد.

    و همچنین کلیک های فیک خیلی زیادی برای شما محاسبه خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *